Tuesday 1 March 2011

Jamu Mak Dara



Kekal Sihat Atau Segarkan Badan Anda Dengan Jamu Mak Dara Gold
Jamu Mak Dara  Gold merupakan jamu tradisional yang dapat membantu wanita yang mengalami masalah kesihatan atau berat badan mencapai  kesihatan yang ideal.

Tidak seperti jamu tradisional  yang lain, Jamu Mak Dara Gold diperbuat dalam bentuk kapsul yang memudahkan pengguna mengamalkannya.



Produk Jamu Mak Dara Gold dapat membantu mengurangkan masalah-masalah seperti yang selalu dialami oleh wanita dari pelbagai peringkat umur. Ia merupakan satu produk herba yang menggabungkan warisan sezaman, teknologi sains dan nutrisi hasil dari rahsia hutan hujan yang semulajadi. Khasiat produk Jamu Mak Dara Gold dapat membantu menyeimbangkan hormon wanita dan menyelaraskan mengikut keperluan sistem
tubuh.
Selain itu Jamu Mak Dara Gold juga dapat mengurangkan ketegangan sendi dan otot, sengal-sengal badan malah ia baik untuk mereka yang menghidap Arthritis.
Produk Jamu Mak Dara Gold merupakan pemakanan tambahan yang dapat mengatasi masalah dalaman wanita. Kecantikan dalaman wanita adalah amat penting untuk mengekalkan kesihatan yang berpanjangan dan kesihatan dalaman itu dapat dilihat sehingga terpancar menampakkan kecantikan tubuh. Jamu Mak Dara Gold bukanlah ubatan bersifat segera, ia direka khas untuk merangsang gaya hidup sihat dan aktif apabila digunakan secara berkala dan konsisten berserta pemakanan seimbang dan senaman ringan

Kenapa Perlu Mengamalkan Jamu Mak Dara

Sebab #1

 
Jamu Mak Dara ini diperbuat daripada herba-herba tradisional yang telah diamalkan oleh generasi yang terdahulu.
Sebab #2
Jamu Mak Dara ini mudah diamalkan kerana telah disediakan dalam bentuk kapsul. Tidak perlu lagi dibancuh. Hanya perlu telan seperti pengambilan pil-pil perubatan yang lain.
Sebab #3

Harga Jamu Mak Dara ini sungguh murah dan berpatutan
Sebab #4  Jamu Mak Dara ini sesuai untuk diamalkan oleh semua golongan
Sebab #5
Jamu Mak Dara ini mempunyai banyak khasiat
Khasiat-khasiat yang boleh diperolehi daripada Jamu Mak Dara


Fungsi utama Jamu Mak Dara ialah untuk melancarkan peredaran darah dalam badan.
Jamu Mak Dara ini diperbuat daripada herba-herba tradisional yang dapat melancarkan perjalanan darah dalam tubuh. Resipi Jamu Mak Dara ini merupakan warisan daripada pengamal tradisional yang bernama Mak dara.  
Jamu Mak Dara telah terbukti dapat membuang tosik di dalam badan.
Apabila peredaran darah menjadi baik, proses perkumuhan senang dilakukan dan toksik di dalam badan dapat dibuang. Kandungan Jamu Mak Dara ini juga membolehkan toksik dibuang daripada badan.
Jamu Mak Dara juga boleh membuang angin di dalam badan.
Jamu Mak Dara memudahkan pekumuhan dan ini termasuk membuang angin di dalam badan.
Dengan kandungan herba asli, Jamu Mak Dara dapat menyuburkan rahim dan mengatasi masalah keputihan.
Ramuan Jamu Mak Dara ini diambil daripada herba-herba tradisional yang telah diamalkan zaman dahulu. Pengamalan herba-herba tradisional atau Jamu Mak Dara sememangnya boleh menyuburkan rahim dan mengatasi masalah keputihan.
Faraj juga dapat dirapatkan dengan pengambilan Jamu Mak Dara secara berterusan.
Jamu Mak Dara ini mempunyai herba yang dapat merapatkan otot-otot disekitar faraj dan pengamalan herba memang telah diamalkan oleh nenek moyang kita.
Jamu Mak Dara membolehkan badan akan bertenaga dan cergas seawal pagi.
Dengan mengamalkan Jamu Mak Dara peredaran darah akan lebih baik dan ini akan menyebabkan badan kita akan bertenaga dan sentiasa cergas di awal pagi.
Masalah sistem kitaran haid yang terganggu juga boleh diatasi dengan Jamu Mak Dara 
Ciri-ciri istimewa Jamu Mak Dara yang lain pula ialah ia dapat membakar lemak dan menurunkan berat badan.
Ini merupakan khasiat istimewa Jamu Mak Dara. Dengan perjalanan darah yang baik, pengamalan Jamu Mak Dara membolehkan lemak dibakar dan sekaligus berat badan dapat diturunkan.
Jamu Mak Dara dapat mengurangkan bau badan dan menambahkan nafsu syahwat.
Jamu Mak Dara juga boleh mengurangkan sakit pinggang dan awet muda.


Secara ringkas amalkan Jamu Mak Dara jika anda mempunyai masalah berikut
1.Berat badan
2.Untuk awet muda
3.Ada masalah senggugut dan haid tak teratur
4.Masalah keputihan
5.Muka berjerawat dan kusam
6.Mengembalikan semula keharmoniaan rumahtangga
7.Masalah faraj longgar, rahim turun, berair dan kurang mencengkam 
8.Masalah terkencing ketika batuk dan bersin
9.Masalah banyak angin dlm badan
10.Masalah toksik dlm badan 
11.Masalah sengal badan, sakit pinggang, sakit tumit dan lutut
12.Ingin berhenti merokok
13.Tidur tak lena
Terdapat 60 kapsul.
Cara pemakanan:
2 kapsul diambil sebelum sarapan dan 2 kapsul di ambil sebelum makan malam.

Coretan Kesihatan
Setiap wanita perlu menghargai dan menjaga diri masing-masing dengan baik. Walaupun seseorang itu telah berumah tangga, tidak semestinya kesihatan diri perlu diabaikan.
Pengamalan jamu seperti Jamu Mak Dara ini tidak semestinya dilakukan untuk anak dara sahaja malah orang yang berumah tangga juga perlu sentiasa mengamalkannya.
Untuk anak dara, pengamalan Jamu Mak Dara ini membolehkan peredaran darah cukup baik dan untuk persediaan sebelum berkahwin. Jamu Mak Dara ini disarankan agar diamalkan sebelum berkahwin hingga ke akhir hayat.
Kepada yang sudah berkahwin seperti yang dinyatakan di atas, perlulah sentiasa menjaga kesihatan diri kerana wanita perlu sentiasa cergas dan sihat untuk memastikan perjalanan rumah tangga kita berjalan lancar. Pengamalan Jamu Mak Dara tidak semestinya perlu menunggu badan tidak sihat atau lemah baru hendak mengamalkannya. Sebaik-baiknya pengamalan herba atau Jamu Mak Dara ini perlu dilakukan setiap masa bak kata pepatah “Mencegah Sebelum Terkena”. 
Jamu Mak Dara adalah antara produk yang cukup berkesan. Ia diperbuat daripada 32 jenis herba terpilih daripada gabungan 2 negara iaitu India dan Indonesia .

Jamu ini mempunyai pelbagai khasiat.

Antaranya merapat dan mengetatkan faraj yang longgar, mengurangkan air pada faraj dan menghilangkan bau yang kurang menyenangkan. bukan itu sahaja ia juga bertindak balas dalam merapat dan menaikkan peranakan ke tempat asal, menguatkan kemutan faraj, mengembalikan kesempurnaan hubungan, meningkatkan tahap keghairahan dan memulihkan lemah nafsu syahwat, mengatasi masalah keputihan. selain itu, ia juga bertindak mengembalikan tenaga zahir dan batin seperti keletihan.

Bagi wanita yang baru melahirkan anak, eloklah diamalk

Ramai yang telah berpuas hati dengan Jamu Mak Dara. Lihat contohnya.



"Penurunan Berat Badan"
Nama               : Haliza Harun
Masalah           : Berat Badan Berlebihan
Lepas makan satu botol Jamu Mak Dara ni berat badan saya menurun. Turun taklah banyak sangat dalam 2.5 kg jer. Tapi yang paling penting, saya rasa segar lepas amalkan Jamu Mak Dara ini. 





"Persediaan Sebelum Berumah Tangga"
Nama               : Nurul Ainul Mohamad Razak
Kegunaan      : Melancarkan Darah

Mak saya suruh saya amalkan jamu sebelum mendirikan rumah tangga. Sebenarnya nak amalkan jamu ni agak susah dan leceh. Dengan Jamu Mak Dara dalam bentuk kapsul ini saya lebih mudah mengamalkannya dan badan terasa ringan. Saya akan terus mengamalkan Jamu Mak Dara walaupun saya masih belum berkahwin sekurang-kurangnya untuk persediaan saya sebelum berkahwin.


FORMULASI JAMU MAK DARA
Mungkin sudah ada wanita Malaysia hari ini yang berkiblatkan Barat dalam soal penjagaan kesihatan dan kecantikan.Namun, kembali kealam semula jadi merupakan satu prinsip tetap di minati wanita Malaysia sekarang dalam memelihara keanggunan mereka.

Menyokong usaha murni itu ialah pengusaha Jamu Mak Dara , Halimah Shuib , 62 tahun, yang turut mengamalkan pemakanan jamu sejak berusia 15 tahun.Beliau mewarisi resepi dan petua jamu yang di perturunkan daripada ibu nya, Mak Dara, yang pernah mencipta nama di Rengit Johor.

Langkah nya yang elegan dan gaya nya yang anggun di lihat sebagai masih mampu merampas gelaran Ratu Kebaya jika ia masih di pertandingkan seperti yang pernah di juarai nya suatu ketika masa dahulu.

Bukan sekadar segak pada fizikalnya, Halimah Shuib masih gagah berbanding wanita-wanita lain yang seusia nya.Halimah yang tidak pernah berhenti daripada rutin "senaman dalaman wanita" kini giat mengusahakan katering.Beliau juga mengadakan bengkel kecantikan luaran dan dalaman selain perusahaan jamu nya yang terus mendapat sambutan ramai.

Jamu yang di perbuat daripada bahan-bahan asli seperti tumbuh-tumbuhan , daun-daun , akar kayu,buah-buahan dan bunga-bungan yang mempunya khasiat tersendiri itu di percayai dapat merawat kesihatan dan dan kecantikan tubuh badan.

"Utamakan cara tradisional untuk menjaga kesihatan tubuh,luar dan dalam.Semua aspek perlu di jaga sama ada dari segi pemakanan , senaman dan pantang larangg.," pesan Halimah yang telah 47 tahun mengamalkan penjagaan kesihatan secara tradisional itu.

Keberkesanan jamu sebenar nya bergantung kepada individu yang mengamalkan nya. Jika sekadar mengambul jamu tetapi tidak akur kepada pantang larang atau nasihat yang berkaitan,usaha itu hanya sia-sia.

"Mengambil jamu perlu di amalkan secara berpanjangan. Bermula dari anak dara sehinggalah melangkah ke gerbang perkahwinan dan seterus nya memasuki alam keluarga.Lelaki juga digalakkan mengamalkan nyag bagi memantap kan kesihatan tubuh," tambah Halimah ketika di temui di rumahnya.

Halimah menegaskan bahawa penjagaan kesihatan tubuh sebegini bukan sekadar untuk diri sendiri tetapi sebalik nya dapat memelihara hubungan suami isteri agar berkekalan.

Produk jamu Halimah Shuib yang di sediakan berasaskan bahan tradisional itu telah sampai ke Johor, Pahang, Singapura & Brunei.Ia terdiri daripada tiga produk utama :- Jamu Sunti , Jamu Mak Dara dan Jamu Pria.

Jamu Mak Dara di katakana dapat membuat tubuh terasa ringan , menyingkirkan lemak , menghilangkan kegatalan, mengurang kan kesan keputihan , merawat keadaaan yang terlalu kering atau terlalu basah pada alat sulit. Ia juga di katakan boleh mengubati senggugut,membantu masalah sakit sendi atau sakit lutut , sesuai di gunakan untuk waktu berpantangan selepas bersalin dan berupaya merapatkan faraj wanita.

"Mungkin ramai yang tidak menyukai bentuk serbuk kerana mereka akan dapat mengesan rasa pahit atau payau akar kayu.Namun pengambilan jamu ini untuk satu minggu sahaja sudah menampakkan kesan positif.Lagipun,bentuk kapsul mengambil masa yang lebih lama untuk diproses dan kami mahu mengekalkan tradisi lama," terang Halimah yang mempunyai 4 orang anak berusia antara 30 hingga 40 tahun.

Jamu yang mendapat perhatian beberapa artis terkenal sperti Nanu Baharuddin, Aleeza Kassin dan ramai lagi itu akan menunjukkan kesan awal seperti mudah lawas dan dapat membuang angin dari dalam badan.

Jamu Sunti bula di katakan mengkhusus kepada system haid tidak teratur.Selain itu , jamu untuk remaja perempuan itu juga dapat membantu membuang lemak, meringankan badan, menjadikan badan terasa segar dan membuang angin dari dalam badan dan melawaskan.

Jamu Pria yang di rumus khas utuk lelaki pula dapat membuatkan tubuh terasa lebih ringan dan segar di samping dapat membuang toksin ,lemak dan angin dari dalam badan.


Melalui amalam jamu itu pengguna lelaki dapat membina kekuatan pinggang terutama nya mereka yang sudah berkahwin dan berupaya membekalkan tenaga sepanjang hari.

Selain tiga produk utama berkenaaan , Halimah juga menyediakan rempah mandi yang berasaskan beras dan bungan ros dan dapat berfungsi menghilangkan bau badan , membuang daki dan menghaluskan kulit,Di samping itu,Halimah turut mengusahakan Tepung Kek Coklat Halimah, hamper hadiah yang di balut menarik dan buku resepi masakan tradisi Johor yang sudah sekian lama berada di pasaran.

PETIKAN – Kosmo Jumaat 19 November 2005

Oleh Fatimi Nadiah Zainudeen
 
SOALAN LAZIM
1.   Soalan :
     Bolehkah kita makan jamu mak dara selepas melahirkan? Bila waktu sesuai?
     Jawapan:
     Untuk yang baru lepas bersalin secara normal, seeloknya mengamalkan jamu mak dara selepas 7 hari lepas bersalin. Dengan pengamalan jamu mak dara, ia dapat menyembuhkan luka bersalin, memulihkan dan mengetatkan faraj, mengembalikan tenaga dan mengecutkan rahim.

     Untuk yang baru bersalin secara pembedahan, amalakan jamu mak dara selepas 3 minggu dari waktu bersalin.

2.   Soalan:
     Bolehkan makan supplemen lain semasa mengamalkan jamu mak dara?
     Jawapan:
     Boleh.Jarakkan waktu pemakanan.

3.   Soalan :
     Bolehkah amalkan jamu mak dara semasa datang haid?
     Jawapan:
     Sekiranya perjalan haid sudah lancar, tidak perlu amalkan makan jamu mak dara semasa period.

     Jika period tidak lancar seperti period keluar secara sedikit-sedikit, amalkan makan jamu mak dara semasa period untuk perjalanan darah yang lebih lancar.

4.   Soalan:
     Bolehkah mengamalkan jamu mak dara semasa menyusukan bayi?
     Jawapan:
     Tiada masalah. Jamu mak dara tidak panas. Malah ia dapat meningkatkan penghasilan susu ibu.

5.   Soalan:
     Bolehkah amalkan jamu mak dara jika berhasrat untuk mendapatkan zuriat?
     Jawapan:
     Digalakkan ambil jamu mak dara. Ia turut menyuburkan rahim dan menambahkan nafsu seksual
6.   Soalan:
     Bolehkah jamu mak dara membantu membetulkan kitaran haid?
     Jawapan:
     Ya. Salah satu fungsi jamu mak dara adalah melancarkan kitaran haid.
an pengambilan Jamu Mak Dara pada hari ketujuh dalam pantang. Amalan ini dapat mengembalikan tenaga, menegangkan otot2 yang kecut, menyembuhkan luka bersalin, memulihkan dan menyempitkan lagi faraj dan mengecutkan rahim.

Jamu ini juga boleh melangsingkan tubuh wanita dan mengatasi masalah haid seperti senggugut dan pusingan haid yang tidak teratur. Ia juga bukan sahaja mencantikkan tubuh malah mencantikkan kulit yang tidak bermaya.

 

No comments:

Post a Comment